KARTOGRAFIA
Taldeka
jarri, eta bakoitzak kartografia bat egiteko esan zigun irakasleak. Gorputzetan
oinarrituz, kartografian gure eguneroko bizitzan zein eskolan ikus ditzakegun
arazoak edo egoerak islatzeko eskatu zigun.
Gure kasuan, gehiago zentratu gara gizartean aurki
ditzakegun egoeretan eskolan bertan baino, eskola gizartearen isla dela uste dugu
eta.
Proiektua bi ataletan banatu nahi izan dugu: alde
batetik, gorputza inguratzen duten hainbat esaldi eta hitz aurki ditzakegu eta
bestalde, gorputzaren osotasunean zentratu gara.
Irudikatu dugun emakumea inguratzen duten esaldiek,
gizarteak gure egunerokoan buruan sartzen dizkigun balore, rol eta
estereotipoei egiten die erreferentzia. Egunero jasotzen ditugu iruzkin
matxistak eta baita egoera sexistak bizi ere, eta okerrena da, gauza batzuk
hain ditugu barneratuak, non ez garen konturatzen edota ez diegun duten
garrantzia ematen.
Huen adibide dira “umore txarrez zaude, hilekoarekin
al zaude?”, “neska izateko ez du gaizki jokatzen”, “probokatzen zoaz”
esaterako.
Bestalde, hainbat esaldi feminista ere idatzi ditugu
kartografian zehar, dena den, azken urteetan indartzen ari den mugimendua da,
baina denon borroka da, ez emakumeona soilik. Egoera aldatzea nahi badugu,
denok egin behar dugu ahalegina eta jasotzen ditugun iruzkin matxistei aurre
egin eta moztu. Lehenengo pausoa kontzientzia hartzea da, baina ez da nahikoa,
borroka luzea dugu aurretik berdintasunezko egoerara heldu arte. Bada garaia
sistema patriarkal zaharkitu honekin amaitu eta berdintasuna bultzatzen duen
gizarte berria sortzeko, non pertsona guztiek, pertsona izateagatik, berdin
balio duten eta ez den gure sexuaren, arrazaren edota erlijioaren araberako
bereizketarik egiten.
Ondoren, gorputza aztertuko dugu: lehenik eta behin Barbie-ren aurpegia dugu. Neskei
txikitatik sartu digute panpin estereotipatu honen irudia buruan. Umetatik bere
ile hori, begi urdin eta gorputz idealizatua lortzeko desira bultzatu du
gizarteak neskengan, fisiko hutsa. Baina ez al gara hori baino askoz gehiago?
Gorputz “polit” eta buru huts bat soilik al gara?
Gizarteak hori bultzatu nahi duen arren, askoz ere
gehiago gara. Langileak, indartsuak, borrokalariak, desberdinak gure artean,
azkarrak, independienteak gara, besteak beste. Gainera gizarteak horrelako
emakumea bilatzeak, gorputz eta edertasun kanon idealizatuak, presio handia
sortzen du gugan eta hortik gure arteko konparaketak, obsesioak, autoestimu
baxuak eta abar. Oso markatuak daude emakumeen eta gizonezkoen rolak eta hortik
aldenduz gero, ez duzu gizarte honetan enkaxatzen.
Bigarrenik, gorputz-enborra daukagu. Atal honetan, Nike
kamiseta bat irudikatu dugu kapitalismoari kritika egiteko asmoz. Gainera,
“censored” irudia itsatsi dugu bularren gainean emakumeek sufritzen dugun
hipersexualizazio konstantea irudikatzeko eta sare sozialen eragina gizartean
ere aipatu dugu. Sare sozialak ere, kapitalismoaren kritikarekin bat doaz,
baina gehienbat, baliabide hauen, naiz publizitatearen bidez, sekulako iragarki
eta mezu matxista zein sexistak transmititzen dira gizartera, emakumearen
gaineko presioa behin eta berriro azpimarratuz. Bestalde, Barbie figurarekin lotura duen 60-90-60 neurriak daude, edertasun
kanonari erreferentzia eginez, neurri idealak ere zeintzuk diren inposatzen digute;
hau noski, ez da emakume gehienen errealitatea, beraz, berriro ere idealizazio ez
sano hori lortzera bideratzen gaituzte, gizartetik at geratu ez gaitezen.
Ondoren, gorputzaren gerri-azpiko irudia daukagu.
Gona, ikusgarriena dena, eskolak egiten duen segregazioa islatzeko irudikatu
dugu. Uniformea eramateari kritika egin nahi izan diogu, honek hainbat
bereizketa inkontziente ezkutatzen dituela uste dugu eta.
Lehenik eta behin, uniformea eskola pribatuetan soilik
eramaten dute, beraz, honekin adierazi nahi dena, eskola horietako ikasleak
maila sozio-ekonomiko jakin bateko partaide direla da. Honekin iada, bereizketa
bat egiten da eskola publikoetako umeekin eta honen guztiz aurka nago.
Bestalde, egiten den bigarren bereizketa garrantzitsua, nesken eta mutilen janzkerari
lotuta doa; neskak gona eraman behar dute derrigorrez eta mutilak berriz,
galtzak. Eskola bereizketa bat markatzen ari da bi sexuen artean eta gainera
gizarteak inposatzen duen nesken feminitate eta mutilen maskulinitate txatxu
hori sustatzen ari da. Honek, agerian uzten du hezkuntzak, gizartearen bereizketa
sexista bultzatzen duela.
Hau gutxi balitz, gorputzari irudikatu dizkiogun
hankak, bata ilez beteta dago eta bestea ez. Denak dakigu, emakume nahiz gizon
izan, guztiok dauzkagula ileak gorputzean zehar, baina gizarteak emakumearen
ileak antiestetikoak eta maskulinoak direla erabaki du. Beraz, berriro ere edertasun
kanon markatu eta antinatural horretara itzuliz, gizartearen kritika konstante
horiek ez jasateko, beharrezkoa da depilazioa; emakumeentzat soilik, noski. Nork
ez du entzun besapean ileak edukitzeagatik komentario iraingarririk? Edota
begirada txarrik jaso?
Maskulinitatearen eta feminitatearen gaiari lotuta, oinetako
ezberdinak jarri dizkiogu. Gizartearentzat emakumearen gauzarik garrantzitsuena
bere itsura eta fisikoa denez, beste behin ere, sufritzea tokatu zaigu. Takoizko
zapatak irudikatu dizkiogu hanka batean feminitate horrekin jarraituz, eta
bestean berriz, zapatilak. Emakume gehienak, bere egunerokoan erosotasuna soilik
bilatzen dute, eta ez beti irudi perfektu hori eman nahi izatea; dena den,
guretzako jazten gara eta ez ingurukoen atseginerako. Gainera, zapatilak edo
arropa erosoa gizonezkoekin edo marimatxo-ekin
lotzen da, berriz ere, gizartearen alderi sexista agerian utziz.
Azkenik, gona azpian giltzarrapo bat irudikatu dugu, gizartearen
gai tabua kritikatzeko asmoarekin: sexua eta sexualitatea. Vendetta taldearen
abesti bateko esaldi bat aukeratu dugu emakumeen eta gizonezkoen sexuarekiko
harremana azaltzeko: “una llave que abre muchas cerraduras es una llave genial,
pero una cerradura que se abre con muchas llaves no lo es”. Honek, argi eta
garbi adierazten du gizonezkoek nahi bezain besteko harreman sexualak edukitzea
ondo ikusita dagoela, baina emakumearen kasuan aldiz, ez. Emakume batek nahi
duena egiten badu, nahi duenarekin eta nahi duenean, gizartea ez da gai hori
onartzeko. Zenbat aldiz entzun dugu neska bat pertsona askorekin oheratzen
bada, “es una guarra” edo antzerako iruzkinak? Gainera, nire iritziz okerrena
eta tristeena da, gai hauetan askotan emakumeak
berak direla elkar kritikatzen dutenak. Elkar apoilatu eta babestu beharrean, elkarren
kontra egiten dugu, eta horrela ez goaz inora.
Bestalde, gizarteak sexualitate mota bakarra onartzen
eta ulertzen du: heterosexualitatea. Egia da azken urteetan aurrerakuntza handiak
eman direla homosexualitateen onarpen eta eskubideetan, baina ez da nahikoa.
Gizartean era guztietako aniztasuna eta dibertsitatea dago, eta denak onartu
behar dira, inor ez dago inoren gainetik. Atal honi amaiera emateko, hona emen asko
gustatzen zaidan abesti bateko esaldi bat:
“El que no entiende que el sexo no entiende de sexos,
no entiende el sexo”
Amaitzeko, esan beharra dut oso lan interesgarria
iruditu zaidala eta asko ikasi dudala. Batez ere, hausnarketa sakona egitera
eraman nau eta asko gustatu zait klasean denak gure iritzia partekatzeko aukera
izatea eta besteengandik ikasi ahal izatea. Oso kartografia interesgarriak eta euren
artean ezberdinak atera ziren eta proiektu adierazgarria izan da.
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina